Głównym zadaniem realizowanym w obszarze oświaty jest zapewnianie uczniom jak najlepszych warunków i możliwości do indywidualnego rozwoju oraz stałego pogłębiania wiedzy.
Gmina Piaseczno wykonuje zadania w tym zakresie realizując szereg programów rządowych oraz projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Liczba dzieci w wieku 3-6 lat z terenu gminy objęta wychowaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez gminę.
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej (średnia 3-letnia)
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3 -6 lat w placówkach prowadzonych przez gminę w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku z terenu gminy.
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Liczba dzieci w publicznych szkołach podstawowych
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych (średnia 3 letnia)
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej.
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
W 2024 r. Gmina Piaseczno prowadziło 10 szkół podstawowych, 10 przedszkoli i 1 zespół szkolno-przedszkolny, w następującym podziale:
Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Józefa Piłsudskiego w Piasecznie,
Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Ewy Krauze w Piasecznie,
Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Tadeusza Zawadzkiego „Zośki” w Piasecznie,
Szkoła Podstawowa Nr 4 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Piasecznie wchodząca w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Piasecznie,
Szkoła Podstawowa Nr 5 im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Piasecznie,
Szkoła Podstawowa im. Księdza Jana Twardowskiego w Chylicach,
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Głoskowie,
Szkoła Podstawowa im. Wspólnej Europy w Zalesiu Górnym,
Szkoła Podstawowa im. Księdza Kardynała Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Jazgarzewie,
Szkoła Podstawowa im. Mieczysława Fogga w Złotokłosie,
Przedszkole nr 1 w Piasecznie,
Przedszkole nr 2 "Kolorowy Zalesinek" w Piasecznie,
Przedszkole nr 3 w Piasecznie,
Przedszkole nr 4 w Piasecznie,
Przedszkole nr 5 (wchodzące w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego),
Przedszkole nr 6 w Głoskowie,
Przedszkole nr 7 w Zalesiu Górnym,
Przedszkole nr 8 w Piasecznie,
Przedszkole nr 9 w Piasecznie,
Przedszkole nr 10 w Piasecznie,
Przedszkole nr 11 "Nefrytowy Zakątek" w Piasecznie.
Struktura szkół i przedszkoli w 2024 r.
Do Gminy Piaseczno trafiły dzieci uciekające z ogarniętej wojną Ukrainy:
Znaczna część zgłosiła się do gminnych przedszkoli i szkół celem kontynuowania edukacji. Brak znajomości języka polskiego nie stanowił formalnej przeszkody do przyjęcia dziecka do szkoły, a szkoła w której obwodzie dziecko zamieszkało miała obowiązek je przyjąć z zastrzeżeniem dostępności zwiększonych specustawą miejsc.
Uczniowie z Ukrainy - uchodźcy uczęszczający do szkół podstawowych - otrzymali podręczniki, materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe, mogli korzystać ze wsparcia w postaci dodatkowych 6 godzin (tygodniowo) zajęć z języka polskiego w grupach do piętnastu osób, mieli dostosowaną do swoich potrzeb formę egzaminu ósmoklasisty.
Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi
1 606,48
Liczba etatów zatrudnionych pracowników ogółem w roku szkolnym 2023/2024
1 137,46
Liczba etatów zatrudnionych nauczycieli w roku szkolnym 2023/2024
469,02
Liczba etatów zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w roku szkolnym 2023/2024
Kadra nauczycielska oraz pracownicy administracji i obsługi
W roku szkolnym 2023/2024 w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę zatrudnionych było:
łącznie 1.747 pracowników na 1.606,48 etatach,
w tym 1.269 nauczycieli na 1.137,46 etatach,
oraz 478 pracowników administracji i obsługi na 469,02 etatach.
Nauczyciele wg stopnia awansu zawodowego
W roku szkolnym 2023/2024:
liczba nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego kształtowała się następująco:
nauczyciele początkujący - 351 os. (28% ogółu),
nauczyciele mianowani - 361 os. (28% ogółu),
nauczyciele dyplomowani - 557 os. (44% ogółu).
liczba nauczycieli, którzy uzyskali wyższy stopień awansu zawodowego - 115 os.
działalność na rzecz dzieci i młodzieży w 2024 r.
Dowożenie uczniów do szkół
Ważnym zadaniem gminy (art. 32 ust. 6 ustawy Prawo oświatowe) jest zapewnienie pięcioletnim i sześcioletnim niepełnosprawnym dzieciom oraz (zgodnie z art. 39 ust. 4 powołanej ustawy) uczniom niepełnosprawnym - bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do placówki oświatowej lub zwrot kosztów przejazdu, jeżeli dowożenie i opiekę zapewniają rodzice.
Z bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do placówki oświatowej w roku szkolnym 2023/2024 korzystało 77 uczniów niepełnosprawnych (transport zbiorowy).
Ponadto 78 uczniów niepełnosprawnych zostało objętych dowozem indywidualnym, a z ich rodzicami Gmina zawarła umowy określające zasady zwrotu kosztów przejazdu dziecka lub ucznia niepełnosprawnego oraz jego rodziców do przedszkola, szkoły lub ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, prywatnym samochodem osobowym.
Koszty poniesione przez Gminę na dowóz uczniów niepełnosprawnych w roku szkolnym 2023/2024 wynosiły 1.260.305,38 zł.
Wsparcie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Uczniowie z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego w szkołach:
liczba oddziałów integracyjnych - 15,
liczba uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w oddziałach integracyjnych - 47,
liczba uczniów w szkole z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego - 411.
Dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolach:
liczba dzieci w przedszkolu z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego - 47.
Uczniowie z inną formą nauczania:
nauczanie indywidualne - 9,
zindywidualizowana ścieżka - 8,
indywidualny program nauczania - 26,
indywidualny tok nauki - 2.
Uśrednione etaty wsparcia w poszczególnych placówkach oświatowych:
przedszkola - 24,78 (etat przeliczeniowy średnioroczny),
szkoły podstawowe - 288,88 (etat przeliczeniowy średnioroczny).
Dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych
Na gminę nałożono obowiązek związany z udzieleniem dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe:
kwota wydatkowana z tego tytułu wynosiła 1.293.413,67 zł,
wsparciem objęto 10.425 uczniów klas I-VIII publicznych i niepublicznych szkół podstawowych.
Wsparcie edukacji dzieci i młodzieży
Zajęcia na świetlicy wspomagają pracę szkoły w zakresie opieki, w ramach której zaspokaja się podstawowe potrzeby uczniów, zapewnia uczniom opiekę przed zajęciami lekcyjnymi jak i po ich zakończeniu. Uczniowie w świetlicy mają zapewnione dobre warunki lokalowe – liczebność jednej grupy nie przekracza 25 dzieci.
Stypendium za wyniki w nauce przyznawane jest uczniowi, który uzyskał wysoką średnią ocen oraz co najmniej dobrą ocenę z zachowania w semestrze poprzedzającym okres, w którym przyznaje się to stypendium.
Stypendium za osiągnięcia sportowe przyznawane jest uczniowi, który uzyskał wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na szczeblu co najmniej międzyszkolnym oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania.
Stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe przyznaje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w ramach środków przyznanych przez organ prowadzący na ten cel w budżecie szkoły.
Stypendium Burmistrza Miasta i Gminy Piaseczno poprzez materialne wsparcie ma na celu promowanie wybitnie uzdolnionych uczniów. Stwarza im możliwość rozszerzania wiedzy poza program nauczania oraz stanowi zachętę do reprezentowania Gminy Piaseczno w konkursach i olimpiadach na szczeblu wojewódzkim, ogólnopolskim i międzynarodowym.
Projekty i programy realizowane przez piaseczyńskie szkoły i przedszkola
Projekty unijne
akredytacja erasmusa gminy piaseczno c.d.
W dniu 1 czerwca 2024 r. w Gminie Piaseczno rozpoczęto realizację drugiego projektu, który będzie trwał do 31.05.2025 r. (nr umowy finansowej 2023-1-PL01-KA121-SCH-000115232) na łączną kwotę 101. 136 EUR, w ramach którego już zrealizowanych zostało 25 mobilności kadry, w tym:
7 kursów językowych,
18 metodycznych (5 -ICT, 7 -CLIL, 6 – Ekologia).
Nauczyciele w roku szkolnym 2023/2024 realizowali ciekawe zajęcia, projekty i konkursy w swoich placówkach, przekazując nabytą wiedzę i podpatrzone dobre praktyki innym nauczycielom.
Ważnym wydarzeniem w ramach Akredytacji była zrealizowana dnia 07.02.2024 r. w Szkole Podstawowej im. Wspólnej Europy w Zalesiu Górnym konferencja pt. PROJEKTY MIĘDZYNARODOWE - MOŻLIWOŚĆ CZY KONIECZNOŚĆ NOWOCZESNEJ EDUKACJI, w której uczestniczyło ponad 100 przedstawicieli placówek oświatowych i samorządów uczniowskich Gminy Piaseczno i Powiatu Piaseczyńskiego.
pozostałe programy unijne
Europejski Program Polskiego Centrum Optymizmu „Happy Kindergarten” – wsparcie działań na rzecz rozwoju nauczycieli wychowania przedszkolnego, wdrożenie teorii i wykładów do budowania dobrostanu psychicznego i szczęśliwej praktyki w przedszkolu, rozwijanie analizy i syntezy zachowań w organizacji,
E-Twinning „International desserts”- współpraca z przedszkolami z Francji i Bułgarii,
E-Twinning „Magia Świąt" - współpraca ze szkołami z Turcji, Serbii, Chorwacji i Albanii,
E-Twinning „Moja Mała Ojczyzna”- współpraca ze szkołami z Litwy, Czech i Turcji,
E-Twinning „Wymiana Pocztówek Wielkanocnych”- współpraca ze szkołami z Hiszpanii, Włoch, Finlandii i Bułgarii,
E-Twinning „Favorite fun and movement games”- współpraca ze szkołami z Turcji i Grecji,
E-Twinning „Taniec z papierem. Origami”- współpraca ze szkołami z Turcji i Rumunii,
E-Twinning „Greek Gods” - współpraca ze szkołami z Armenii, Serbii oraz Estonii,
E-Twinning „Travel Guide” – współpraca ze szkołami z Czech, Hiszpanii, Rumunii, Turcji i Jordanii – Narodowa Odznaka Jakości, Europejska Odznaka Jakości dla Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Józefa Piłsudskiego w Piasecznie.
projekty edukacyjne współfinansowane z funduszy krajowych
„Kubusiowi przyjaciele natury”- program edukacyjny dotyczący ekologii, ochrony i środowiska i życia w zgodzie z naturą,
„Program dla szkół”- owoce, warzywa i mleko,
„Kulturalna Szkoła na Mazowszu”- program mający na celu upowszechnianie dziedzictwa kulturowego Mazowsza,
„JEŻ – Junior-Edu-Żywienie”- program edukacji żywieniowej dla szkół podstawowych,
„BAKCYL”- bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży, celem programu jest podnoszenie poziomu wiedzy z zakresu ekonomii, cyberbezpieczeństwa oraz inspirowanie świadomych działań i budowanie właściwych postaw w zakresie przedsiębiorczości,
„Mali Wielcy Odkrywcy”,
„Aktywna tablica” - rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych,
SKS – program upowszechniania sportu wśród dzieci i młodzieży organizowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki którego celem jest budowa fundamentów zdrowego i aktywnego społeczeństwa oraz wyszukiwania utalentowanej sportowo młodzieży.
piaseczno liderem edukacji
Gmina Piaseczno po raz kolejny uzyskała tytuł Lidera Edukacji. Do nagrody nominowane zostały miasta, w których uczniowie systematycznie osiągali najwyższe wynik na egzaminie ósmoklasisty oraz które zapewniały racjonalny poziom finansowania edukacji.
Liderzy Edukacji zostali wytypowani na podstawie danych z Systemu Monitorowania Usług Publicznych (SMUP), dostępnego na stronie internetowej smup.gov.pl.
Pod uwagę były brane dane dotyczące wyników egzaminów ósmoklasisty oraz wydatków przeznaczanych przez samorząd na edukację. Nagrody przyznano w trzech kategoriach miast.
Projekty szkolne
Mamo, tato wolę wodę – wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie,
Europejski Tydzień Sportu – mobilizacja do podjęcia regularnej aktywności fizycznej, promocja zdrowego stylu życia i budowania społeczności wokół sportu,
Czytanie na dywanie – rozwijanie kompetencji czytelniczych poprzez utrwalanie wyglądu liter, ćwiczenie percepcji słuchowej i wzrokowej, analizy i syntezy sylabowej oraz doskonalenie słuchu fonemowego,
Oddycham nosem cały rok – profilaktyka i uświadamianie rodziców, dzieci i nauczycieli w tematyce oddychania nosem,
Na sportowo jest fajowo – promocja aktywności fizycznej,
Uważność - nasza siła, wielka moc – rozwijanie i stymulowanie zmysłów, usprawnienie procesu zapamiętywania i budowanie motywacji oraz pozytywnego nastawienia do nauki,
Moje miasto bez elektrośmieci – podnoszenie świadomości społecznej w zakresie prawidłowego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym,
Czysta ziemia Ziemowita – edukacja najmłodszych w zakresie właściwego postępowania z odpadami, zalet recyklingu oraz konieczności ochrony naszej planety,
Szkoła do Hymnu – kształtowanie postaw patriotycznych,
Góra Grosza – zbieranie funduszy na pomoc psychologiczną, rzeczową i specjalistyczną dla dzieci (w szczególności wychowujących się poza własnym środowiskiem rodzinnym) i ich rodzin,
Sprzątanie świata łączy ludzi – promowanie „nieśmiecenia”, edukacja na temat odpadów oraz inicjowanie działań, dzięki którym zmniejszy się nasz negatywny wpływ na środowisko,
Cała Polska Czyta Dzieciom – propagowanie codziennego czytania dzieciom jako skuteczną, tanią i przyjazną metodę wspomagania ich wszechstronnego rozwoju,
Kolejowe ABC – kampania informacyjno-edukacyjna z zakresu bezpieczeństwa kolejowego,
Kocham to dbam – szerzenie świadomości na temat bezpieczeństwa wśród dzieci i młodzieży oraz rozwijanie kreatywnego wyrażania swoich myśli i uczuć w tym zakresie,
Wielozmysłowe ćwiczenia umysłu przedszkolaka – ćwiczenia doskonalące somatognozję i przetwarzanie międzypółkulowe,
W świecie emocji z Fenkiem – aktywizowanie dzieci w kierunku zrozumienia emocji, budowania systemu wartości oraz eliminowanie zachowań agresywnych,
Bajki Pomagajki – bajki o nieśmiałości, koszmarach nocnych, lęku przed ciemnością, obawach przed dentystą i inne terapeutyczne bajki dla dzieci,
W zdrowym ciele zdrowy duch – promowanie aktywności ruchowej poprzez zabawy i ćwiczenia,
Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy – propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi,
Przedszkolne wyzywania Bazgrołków - podniesienie poziomu kompetencji matematyczno – logicznych dzieci,
Mały Miś w świecie literatury - rozwijanie i promowanie czytelnictwa,
Dziękuję, przepraszam i proszę – trening umiejętności społecznych w oparciu o metodę Teatrzyku Minutka,
Angielski jest fun-tastyczny – projekt edukacyjny, który szerzy ideę dwujęzyczności,
Zdrowo i sportowo - zwiększenie świadomości na temat roli i wagi aktywności fizycznej, odpowiedniego odżywiania i odpoczynku,
Poznajemy polskie parki narodowe - poznanie parków narodowych oraz zachowania się na obszarach chronionych,
Kodowanie na dywanie – wprowadzenie dzieci w świat kodowania, robotyki i nowoczesnych technologii,
Ze sztuką za pan brat – czyli przedszkolak artystą – kształtowanie postawy czynnego odbiorcy sztuki, pobudzenie kreatywności dzieci,
Spotkania z muzyką – koncerty Filharmonii Narodowej,
Sadzimy tlen - promocja sadzenia drzew jako jednego z najbardziej konkretnych działań proekologicznych,
Iskry Niepodległej – udział w spektaklu multimedialnym prezentującym historie wybitnych Polek i Polaków,
Kubusiowi Przyjaciele Natury - zachęcanie najmłodszych do dbania o środowisko naturalne, uczenie szacunku dla przyrody oraz kształcenie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu,
Wesoła gimnastyka buzi i języka - stymulowanie rozwoju mowy,
Gimnastyka dla smyka – rozwijanie sprawności ruchowej dzieci,
Jestem Polakiem, pięknie mówię po polsku – promocja kultury języka ojczystego,
Zdrowe Dzieci - projekt promujący zdrowy styl życia i odżywiania wśród dzieci i ich bliskich,
Necio.pl – Poznajemy Internet - wprowadzenie dzieci w świat internetu i przekazanie im podstawowych informacji na temat bezpieczeństwa w sieci,
Polisensoryczna stymulacja metodą Porannego Kręgu - stymulacja polisensoryczna obejmująca wszystkie zmysły: wzrok, słuch, dotyk, węch i smak,
(Nie)zwykła matematyka - rozwijanie zainteresowań, zdolności i kompetencji matematycznych,
Lepsza szkoła – badanie kompetencji uczniów, pomoc w przygotowaniu do egzaminu ósmoklasisty,
W kręgu wspomnień o Józefie Piłsudskim - przybliżenie, popularyzacja i utrwalenie wiedzy o historii Polski i postaci Józefa Piłsudskiego oraz kształcenie postaw patriotycznych,
Grant Generacja V4 - promocja wartości demokratycznych, aktywności obywatelskiej i dialogu transgranicznego wśród młodych ludzi,
W kręgu legend o Piasecznie – promowanie kultury, tradycji i dziedzictwa Piaseczna,
Klasa w terenie - promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu, jako formę angażującą różne zmysły,
Poznać i polubić DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria) – rozwijanie umiejętności językowych, stymulowanie rozwoju poznawczego, rozwijanie myślenia twórczego,
E-twinning Greek Gods – poprawa znajomości języka angielskiego, poszerzenie wiedzy na temat europejskiego dziedzictwa kulturowego i historycznego,
Spójrz inaczej - warsztaty dla nauczycieli umożliwiające doskonalenie umiejętności wychowawczych i nabycie merytorycznej wiedzy niezbędnej do realizacji programu,
Trzymaj formę - edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej i ich rodzin poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki,
Warsztaty z pierwszej pomocy - dzieci uczą się, jak skutecznie reagować w nagłych przypadkach, warsztaty kształtują odpowiedzialne i empatyczne postawy,
Współpraca ze szkołami państw z Grupy Wyszehradzkiej – przygotowania do pozyskania Mini Grantu V4 - projekt ukierunkowany na współpracę, cenną wymianę doświadczeń edukacyjnych, wspólne tworzenie inicjatyw w obszarze Pamięć i Tożsamość - na wzajemne poznanie się i krzewienie wartości nadrzędnych wśród dzieci i młodzieży z różnych krajów i kultur,
Dni Nauki i Dzień Sportu - quizy i zabawy z językami, sprawdzanie i rozwijanie kompetencji językowych promowanie postaw otwartości i tolerancji, zachęcanie do poznawania innych kultur i zwyczajów,
Bezpieczna Droga do szkoły – spotkania z przedstawicielami Policji, podczas których omawiane są zasady bezpiecznego poruszania się po drogach oraz obowiązek noszenia elementów odblaskowych,
Matlandia – doskonalenie umiejętności matematycznych,
Tusz do paki – poszerzenie wiedzy z recyklingu i ochrony środowiska,
Nocne życie lasu - popularyzacja wiedzy przyrodniczo-leśnej oraz zainteresowanie uczniów tematyką ochrony przyrody,
Nie zmarnuj swojego życia - kampania przeciwdziałania uzależnieniom i przyczynom przestępczości, promowanie zdrowych postaw życiowych oraz edukowanie na temat zagrożeń związanych z używaniem alkoholu, narkotyków i dopalaczy,
SMOK (Szkolny Młodzieżowy Ośrodek Koszykówki) – oswojenie ćwiczących z piłką, nauczanie elementów techniki, oswojenie z przeciwnikiem, uatrakcyjnienie ćwiczeń,
Obieg wody w przyrodzie - podniesienie świadomości ekologicznej wśród dzieci i młodzieży,
Koszyczek ratunkowy – akcja zapewniająca środki higieniczne dla dziewcząt w szkołach,
Młodzi głosują – projekt realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, prowadzenie działań profrekwencyjnych przed wyborami,
Ukryty Święty Mikołaj – akcja charytatywna, popularyzacja wolontariatu,
Epsilon – program profilaktyczno-wychowawczy, doskonalenie komunikacji w klasie i budowanie pozytywnego klimatu w grupie, wypracowanie umiejętności rozwiązywania trudności w relacjach, wzmacnianie prawidłowych norm zachowania,
Szkoła pamięta - zwrócenie uwagi młodych ludzi na potrzebę pielęgnowania pamięci o bohaterach naszej wolności, szczególnie tych, którzy są związani z historią danego miejsca, regionu i społeczności,
Depresja - projekt kierowany do uczniów i ich rodziców,
Akademia dojrzewania – projekt zwraca uwagę na istotne aspekty okresu dojrzewania: od higieny intymnej, poprzez relacje w grupie rówieśniczej, z rodzicami czy opiekunami, po profilaktykę zdrowotną młodych dziewcząt,
Sprzątanie świata – udział w akcji sprzątania śmieci wokół placówek,
Między nami kobietkami – zajęcia prozdrowotne,
Europa i ja – przybliżenie wiedzy na temat krajów znajdujących się w Europie,
Ogólnopolski projekt Drużyna Energii – organizowanie kreatywnych zajęć w-f, spotkanie z olimpijczykami, udział w zajęciach sportowych organizowanych przez Drużynę Energii,
Akcja Żonkile – udział szkół w projekcie upamiętniającym powstanie w getcie warszawskim,
Myśl globalnie, segreguj lokalnie – kampania informacyjno-edukacyjna,
Młodzieżowa Rada Gminy Piaseczno dla Klimatu – udział w audycie klimatycznym i debatach tematycznych,
Bezpieczne drogi na Mazowszu – warsztaty nt. ryzyka spożywania alkoholu i innych używek w ruchu drogowym,
Projektujemy z Gigantami – uczniowie brali udział w zajęciach online i stacjonarnych, kształtowanie umiejętności TIK,
Symbole historyczne – piknik historyczny,
Innowacyjna historia-nowe technologie w służbie edukacji – pokazy multimedialne prezentujące uczniom tematykę związaną z historią Polski w sposób innowacyjny, przy wykorzystaniu narzędzi multimedialnych, w szczególności technologii wirtualnej rzeczywistości (VR),
Akcja Zbierania Nakrętek na rzecz potrzebujących – współpraca z fundacją Audeamus Audire, kształtowanie empatii wśród dzieci i rodziców,
Piaseczyńska Akademia Rozwoju Obywatelskiego – rozwijanie aktywności i zaangażowania młodych obywateli, motywacji do podejmowania działań oraz kreatywności,
Szkoła pozytywnego myślenia - program dotyczący profilaktyki zdrowia psychicznego, warsztaty i pogadanki na godzinach wychowawczych,
Dzień Sportu – promowanie aktywności fizycznej i zdrowego trybu życia,
Europejski Dzień Języków - promocja różnorodności językowej i kulturowej,
Rok Mikołaja Kopernika - popularyzacja postaci Mikołaja Kopernika, który nie tylko dokonał jednego z najważniejszych odkryć w historii ludzkości, ale zapoczątkował również rewolucję naukową, która zmieniła postrzeganie świata,
Tydzień Zdrowego Żywienia – kształtowanie zdrowego stylu życia,
Dzień Tabliczki Mnożenia – uczestnicy programu otrzymują dostęp do ogromnej biblioteki darmowych materiałów tj. plakaty, scenariusze gier, łamigłówki, kolorowanki itp.,
Tydzień Świadomości Dysleksji – akcja społeczna, której celem jest przypomnienie, że wśród nas są uczniowie o specyficznych potrzebach edukacyjnych,
Tydzień Zdrowia Psychicznego – akcja promująca zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży,
Barwy Europy – zwrócenie uwagi uczniów na elementy wspólne kultur, zwyczajów i tradycji mieszkańców Polski z mieszkańcami Europy Środkowej i Wschodniej,
Festiwal Pieśni Patriotycznych - kształtowanie postaw patriotycznych,
Międzynarodowy Dzień Tolerancji – uczenie szacunku, akceptacji i uznania różnorodności kultur na świecie,
Dzień praw człowieka - poświęcony jest orędownikom praw człowieka na całym świecie, którzy dążą do zapewnienia ochrony własnych praw oraz praw innych i wkładają wiele wysiłku w działania zapewniające przestrzeganie ich na co dzień,
Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnością - zwiększenie świadomości publicznej na temat ograniczeń, z jakimi borykają się osoby z niepełnosprawnościami i potrzeby konkretnych działań w kierunku ich likwidowania,
Mistrzostwa w układaniu Kostki Rubika – rozwijanie logicznego myślenia,
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - propagowanie wiedzy na temat autyzmu i budowanie wrażliwości społecznej w tym zakresie,
Międzynarodowy Dzień Tańca - celebrowanie tańca, czerpanie radości z uniwersalnego charakteru tej formy sztuki, przekraczanie granic politycznych, kulturowych i etnicznych oraz łączenie ludzi przy pomocy uniwersalnego języka tańca,
Dzień Sportu - podkreśla rolę i potencjał sportu w kwestii przestrzegania praw człowieka i usuwania barier oraz promowania międzyludzkiej solidarności na świecie,
Dzień Bezpiecznego Internetu - podniesienie świadomości na temat bezpieczniejszego i lepszego Internetu dla wszystkich, a zwłaszcza dla dzieci i młodzieży,
Światowy Dzień Zdrowia „Moje zdrowie, moje prawo” - każdy człowiek ma prawo do dostępu do wysokiej jakości usług zdrowotnych, edukacji i informacji, a także bezpiecznej wody pitnej, czystego powietrza, dobrego odżywiania, wysokiej jakości mieszkań, godnych warunków pracy i środowiska oraz wolności od dyskryminacji,
Erasmus Days - pokazywanie korzyści płynących z edukacji, szkoleń, mobilności oraz współpracy europejskiej,
Edu-mapa – zajęcia terenowe,
Efektywne uczenie się w akcji - wskazówki dotyczące zasad skutecznego uczenia się,
Warsztaty terapii zajęciowej - aktywizacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych,
Sztuka emocji - skierowanie uwagi i działania nauczycieli oraz dzieci w obszarze emocji, wykorzystując do tego sztukę pod jej wszelakimi postaciami,
Szkoła do hymnu - włączenie społeczności szkolnych we wspólne świętowanie rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości,
Wspólnie mocniejsi – Uczymy się przez integrację - inicjatywa, która skupia się na rozwijaniu różnorodnych umiejętności i tworzeniu silniejszych więzi między uczestnikami; cele tego projektu to integracja zespołu klasowego, rozwijanie pasji, kreatywności oraz promowanie nauki i wrażliwości na różnice między ludźmi,
Kształtowanie kompetencji emocjonalno-społecznych - modyfikacja zachowań na bardziej aprobowane społecznie. Zajęcia mają na celu poprawę funkcjonowania w sytuacjach społecznych przez zmianę zachowań nieakceptowanych na pożądane i społecznie akceptowane,
Świadome korzystanie z mediów społecznościowych – warsztaty z psychologiem,
Poznajmy się – zajęcia zapoznawczo-adaptacyjne z psychologiem,
Warsztaty integracyjne wraz z ćwiczeniami komunikacyjnymi – warsztaty z psychologiem,
Zajęcia z relaksacji – osiągnięcie stanu relaksu poprzez złagodzenie napięć fizjologicznych oraz psychiczno-emocjonalnych,
Czym jest komunikacja – zajęcia rozwijające zdolność trafnego nadawania i odczytywania przekazów, rozumienia intencji tych, z którymi się komunikujemy oraz precyzyjnego przekazywania naszych intencji innym,
Budowanie dobrych relacji – warsztaty uczące wzajemnego szacunku, zaufania, empatycznego podejście do drugiego człowieka, próby zrozumienia, co chce nam przekazać, umiejętności współpracy, a nie rywalizacji,
Klasa jest jak pizza - warsztaty integrujące i rozwijające umiejętności społeczno-emocjonalne,
Można różnić się pozytywnie - pokazanie w jaki sposób różnice i podobieństwa wpływają na nasz sposób myślenia i zachowania, a także ukazanie jak kształtują się uprzedzenia, stereotypy i przekonania
Podobieństwa i różnice łączą nas – warsztaty z psychologiem,
Razem do jednej bramki – warsztaty integrujące zespół klasowy i uczące współpracy w grupie,
Czy social media mogą być toksyczne – wyjaśnienie toksycznych zjawisk związanych z mediami społecznościowymi jak: catfishing, cyberbullying oraz multitasking,
Edukacja z Wojskiem - podniesienie świadomości dzieci i młodzieży w obszarze bezpieczeństwa i obronności oraz kształtowanie podstawowych nawyków i umiejętności z zakresu obrony i ochrony ludności oraz zachowania w sytuacjach kryzysowych,
Zdrowo jem, więcej wiem – projekt edukacyjny o zdrowym żywieniu,
Czytamy z sercem – promocja literatury i czytelnictwa, ale również poszerzanie wiedzy na temat budowy, funkcjonowania, chorób serca, rozwijanie wrażliwości na cierpienie i potrzeby osób chorych oraz propagowanie zdrowego stylu życia jako jednej z form przeciwdziałania chorobom układu sercowo-naczyniowego,
Ratownicy czytelnictwa - ogólnopolska inicjatywa skupiająca nauczycieli i bibliotekarzy, którzy wspólnie działają na rzecz promowania czytania wśród dzieci i młodzieży,
Świetliczaki na tropie… przysłów - podopieczni świetlicy szkolnej poznają polskie przysłowia i ich znaczenia, rozwijają umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, uwrażliwiają się na piękno i różnorodność języka,
Wirtualne podróże - pobudzenie aktywności poznawczej dzieci poprzez udział we wspólnych działaniach, zachęcenie do zdobywania wiedzy o świecie i świadomego podróżowania,
Przyjaciele Zippiego - międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci w wieku 5-8 lat; uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi,
Bądź kumplem, nie dokuczaj - celem zajęć jest przedstawienie i wytłumaczenie dzieciom problemu dokuczania oraz sposobów radzenia sobie z nim,
Dzień pustej klasy - tego dnia dzieci i młodzież, wspólnie ze swoimi nauczycielami, zamienią naukę w klasie na rzecz nauki w przyrodzie,
Wkręceni w czytanie - kształcenie nawyków czytelniczych uczniów, rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie, wspomaganie rozwoju emocjonalnego i moralnego dzieci oraz kształtowanie postaw dziecka,
E-Twinning Christmas Dove - celem projektu było poznanie tradycji bożonarodzeniowych z państw europejskich,
Liczenie wróbli i mazurków - zwrócenie uwagi na problemy, z jakimi borykają się ptaki w miastach,
Słowa mają moc - praca nad rozwojem kompetencji miękkich: empatii, umiejętności pracy w zespole, kreatywności, komunikatywności,
Dzieci listy piszą - wymiana listów między szkołami polonijnymi z różnych zakątków świata, praktyczna lekcja pisania listów, nauka wrażliwości, empatii oraz wzbudzanie wśród dzieci ciekawości świata i drugiego człowieka,
Dzień Bibliotekarza – konkurs na najciekawsze przebranie za bohatera literackiego,
Festiwal Piosenki Dziecięcej i Młodzieżowej - popularyzacja śpiewania piosenek wśród dzieci i młodzieży; wymiana pomysłów i doświadczeń w zakresie upowszechniania śpiewu; promowanie dziecięcej twórczości muzycznej,
Wielki Szkolny Konkurs Ortograficzny - propagowanie idei poprawnej pisowni, dbałość o czystość i poprawność języka polskiego, motywowanie uczniów do doskonalenia własnych umiejętności w zakresie ortografii oraz zastosowanie w praktyce poznanych zasad ortograficznych,
Leśne inspiracje - kształtowanie postaw szacunku do przyrody oraz odpowiedzialności za jej stan, wzbudzenie zainteresowania młodzieży bogactwem świata przyrody,
Supermoce ma każdy zwierz, czy Ty też - lepsze poznanie siebie, uświadomienie uczniom ich mocnych stron, zaprezentowanie uczniowskich talentów,
BohaterON - upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku,
TworzyMY lepsze jutro - program profilaktyczno-teatralny,
SKS (szkolny klub sportowy) - stworzenie przestrzeni do dodatkowej aktywności fizycznej,
WOK (wiejski ośrodek koszykówki) - wychowanie młodzieży poprzez sport, w duchu fair play, zdrowego współzawodnictwa oraz pracy w zespole,
Centrum Mistrzostwa Informatyki - zajęcia realizowane z grantu Politechniki Warszawskiej -kółka algorytmiczne oraz kółka projektowe,
Piknik Naukowy - upowszechnianie wiedzy z różnych dyscyplin naukowych; piknik to najnowsze badania, kultowe eksperymenty, ciekawe warsztaty i zapierające dech w piersiach pokazy dla osób w każdym wieku,
Przestrzenie Dobrostanu - grant dla szkół na dostosowanie przestrzeni, która będzie służyła większej dbałości o dobrostan psychiczny uczniów,
Kiermasz świąteczny – promocja efektów dziecięcej twórczości manualnej, utrwalenie tradycji i zwyczajów związanych ze świętami, a także rozwijanie postawy zaangażowania na rzecz potrzebujących, pomocy, otwartości i wrażliwości na potrzeby innych,
Festiwal Małych Form Teatralnych – kształtowanie wrażliwości artystycznej, możliwość prezentacji na profesjonalnej scenie,
Wolontariat - wykorzystania własnych umiejętności i wiedzy, rozwinięcia zainteresowań, zdobycia nowych doświadczeń, możliwość bezinteresownej pracy na rzecz potrzebujących,
Drużyna Energii – organizowanie kreatywnych zajęć wychowania fizycznego, spotkania z olimpijczykami, udział w zajęciach organizowanych przez Drużynę Energii,
Niepodległościowy QR – kształtowanie postaw patriotycznych,
CODE WEEK – akcja programowania dla uczniów,
DBI Bezpieczny Internet – program profilaktyczny skierowany do uczniów klas 4-8, mający na celu utrwalenie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu,
Młode głowy - normalizowanie rozmów o zdrowiu psychicznym, rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych i samoświadomości wśród młodzieży, profilaktyka zachowań autodestrukcyjnych poprzez edukację i zmianę postaw,
Bezpieczna droga do szkoły – warsztaty profilaktyczne prowadzone przez Straż Miejską dla uczniów klas 1, utrwalanie prawidłowego poruszania się w ruchu pieszo-ulicznym,
Pho3nix Acitve School - akcja sportowa, która ma na celu poruszyć dzieci z całej Polski oraz zaangażować je w inspirujące inicjatywy sportowe,
Dzień Uśmiechu - śmiech rozluźnia i odstresowuje, przyczyniając się do wzmocnienia układu odpornościowego organizmu oraz stymuluje wydzielanie endorfin czyli hormonów szczęścia,
Dzień Głośnego Czytania – uczniowie klas 4-8 czytają młodszym uczniom,
Terapia ręki - usprawnianie całej ręki: od barku, przez ramię i przedramię, po nadgarstek, dłoń i palce; głównym celem działań podejmowanych w ramach terapii ręki jest udoskonalenie precyzyjnych ruchów dłoni i palców,
Zajęcia SI - polegają na dostarczaniu dziecku kontrolowanej dawki doznań sensorycznych, których intensywność jest dostosowana do charakteru i nasilenia zaburzeń,
Międzynarodowy Dzień Przyjaźni - ideą jest przyjaźń między narodami, krajami, kulturami i osobami fizycznymi, która może zainspirować wysiłki na rzecz pokoju i budować mosty między społecznościami,
Bezpieczna szkoła, bezpieczny uczeń - popularyzacja wśród uczniów podstawowych zasad funkcjonowania państwa prawnego i społeczeństwa obywatelskiego, w tym norm współżycia, poszanowania praw jednostki, także ucznia-obywatela, przeciwdziałania patologiom, szerzenia tolerancji wobec ludzi o odmiennej kulturze, rasie, obyczajach oraz solidaryzmu społecznego,
Projekt edukacyjny KAMELEON - realizacja zadań poza szkołą, czyli w lesie, parku czy na łące,
Piękna nasza Polska cała - kształtowanie szacunku dla własnego państwa oraz poczucia tożsamości narodowej, rozwijanie u dzieci zainteresowań symbolami narodowymi,
Europa i ja - przybliżenie wiedzy na temat krajów znajdujących się w Europie,
Bezpieczni w sieci - wspieranie pedagogów i młodzieży w podnoszeniu kompetencji cyfrowych z zakresu cyberbezpieczeństwa,
Robię to co lubię, lubię to, co robię - od pasji do zawodu - kształtowanie u uczniów postawy wyrażania siebie poprzez prezentowanie swoich umiejętności, ukazanie dzieciom, że pasja wzbogacona o wiedzę i umiejętności może w przyszłości stać się ich pracą zawodową,
Cyber Academy - konferencja poświęcona zagadnieniom cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji i nowym technologiom,
Bądź bezpieczny nad wodą – kampania edukacyjna Rządowego Centrum Bezpieczeństa,
Kreatywne Dni Nietypowe - innowacyjne podejście do przygotowywania formy zajęć, uatrakcyjnienie pracy z dziećmi, zaangażowanie przedszkolaków we wspólne przygotowania ciekawych i nietypowych zajęć oraz zabawną formę świętowania,
W ekologicznym świecie dobrze bawić się będziecie – działania proekologiczne,
Niezwykłe zwierzęta świata – zapoznanie uczniów z nietypowymi zwierzętami zamieszkującymi naszą planetę,
Poznaję technologiczne triki, osiągam świetne wyniki – rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów,
Warsztaty makramowe – nauka podstawowych splotów i węzłów, zajęcia wzmacniają poczucie własnej wartości, pozwalają docenić swoje umiejętności i zaangażowanie, odkrywają talenty i odnajdują sens swoich działań.
lato w mieście
W okresie wakacyjnym we wszystkich prowadzonych przez Gminę Piaseczno szkołach podstawowych przeprowadzono akcję „Lato w mieście”. Akcja skierowana jest do dzieci z gminy Piaseczno w wieku od 7 do 13 lat, choć największe zainteresowanie wzbudza wśród najmłodszych.
Akcja niezmiennie cieszy się dużą popularnością wśród uczniów oraz rodziców. Organizowany czas to nie tylko zapewniona opieka dla pozostających w domach podczas wakacji uczniów, lecz mnóstwo aktywności, zajęć relaksacyjnych, wycieczek, zajęć sportowych zarówno na obiektach sportowych placówek jak i okolicznych, turniejów, gier, programów profilaktycznych, warsztatów, zajęć kreatywnych i mnóstwo innych form rozwoju.
Podczas akcji ważnym elementem edukacyjnym były wplatane w zabawę bloki tematyczne dotyczące różnych uzależnień, zasad bezpieczeństwa, promujące i uczące wartości zdrowia psychicznego, empatii, tolerancji, sytuacji trudnych. Akcja stwarza najmłodszym możliwość odkrywania swoich pasji. Szeroki wybór zajęć sportowych, muzycznych, teatralnych, ceramicznych, rysunkowych, czytelniczych, naukowych czy kulinarnych daje impuls do dalszego zgłębiania swoich możliwości, talentów i kreacji.
Akcja "Lato w mieście" odbyła się w dniach 1-12.07.2024 r.
Uczestniczyło w niej łącznie 1.556 uczniów.
zima w mieście
Finansowana przez Gminę Piaseczno akcja ponownie spotkała się z wielkim zainteresowaniem wśród najmłodszych uczniów. Dzieci miały zapewnioną bezpłatną opiekę, za posiłki płacili rodzice. Niezmiennym priorytetem „Zimy w mieście” jest ruch.
Każda szkoła przygotowała ciekawą ofertę zajęć sportowych na świeżym powietrzu. Ponadto dzieci spędzały aktywnie czas uczestnicząc w zajęciach, konkursach i turniejach (koszykówki, piłki siatkowej, piłki nożnej, unihokeja, tenisa stołowego, ringo, badmintona), jeździły na łyżwach, tańczyły, uczestniczyły w warsztatach sensorycznych.
Podczas akcji istotnym elementem była realizacja programu profilaktycznego w zakresie uzależnień, radzenia sobie ze stresem, budowania zdrowych nawyków i prowadzenie zdrowego stylu życia, zagrożeń zarówno tych płynących z przestrzeni internetowej jak i z substancji uzależniających. Dzieci uczyły się asertywności, prawa wyboru i odmowy.
Akcja zimowa odbyła się w dniach 15-19.01.2024 r.
Uczestniczyło w niej łącznie 908 uczniów.