Realizacja zadań związanych z sprawami społecznymi, rodziną oraz zdrowiem stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk programów i strategii przyjętych przez władze Piaseczna. Do najważniejszych z nich należą:
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Gminy Piaseczno na lata 2017-2027,
Program Wspierania Rodziny dla Gminy i Miasta Piaseczno na lata 2022-2024,
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie Miasta i Gminy Piaseczno na lata 2023-2026,
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Piaseczno na lata 2023-2025,
Program polityki zdrowotnej pn. Leczenie niepłodności metodą zapłodnienia pozaustrojowego dla mieszkańców Miasta i Gminy Piaseczno na lata 2022-2024,
Program profilaktyki kleszczowego zapalenia mózgu dla mieszkańców Miasta i Gminy Piaseczno.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
Aktualny poziom wydatków na pomoc społeczną i wsparcie dla rodziny w 2024 r. wiąże się z kontynuowaniem działań Gminy Piaseczno związanych ze wsparciem materialnym dla mieszkańców.
Na wzrost poziomu wydatków miała wpływ m.in. ustawa o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego z 23 maja 2024 r.
Na rosnącą tendencję wpłynęło również przedłużenie kolejnych regulacji wspierających polskie rodziny w postaci dodatku osłonowego niwelującego koszty energii, gazu i żywności, który w 2024 r. charakteryzował się większą kwotą wydatkowaną z budżetu miasta na ten cel niż w roku poprzednim.
Wysokość wypłaconych świadczeń społecznych
Wydatki na bieżące utrzymanie MGOPS
Wartość zadań związanych z usługami opiekuńczymi
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie tym sytuacjom przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Zakres pomocy społecznej obejmował zadania określone w ustawie o pomocy społecznej. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wykonywał także zadania wynikające z innych aktów prawnych m.in. z ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, ustaw o dodatku osłonowym, elektrycznym czy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.
Obecna struktura organizacyjna Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej jest odpowiedzią na diagnozowane na przestrzeni wielu lat potrzeby środowiska lokalnego, określone w oparciu o analizę i ocenę występujących zjawisk, powodujących zapotrzebowanie na różne formy wsparcia.
Łącznie na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej w 2024 r. MGOPS wydatkował 37.306.769,23 zł.
Źródłem finansowania zadań realizowanych przez MGOPS są:
środki własne miasta,
dotacja do zadań własnych,
oraz dotacja do zadań zleconych.
W trakcie 2024 r. MGOPS kompleksowo realizował zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej. Dodatkowo, pozyskano środki oraz inne świadczenia ze źródeł zewnętrznych, np. w ramach programów "Posiłek w szkole i w domu", "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej", "Opieka wytchnieniowa", czy "Korpus Wsparcia Seniorów". Ponadto, w ramach prowadzonej działalności statutowej MGOPS w swojej bieżącej pracy realizował projekty socjalne i działania środowiskowe, m.in. prowadzenie Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej czy wsparcie specjalistyczne dla rodzin w postaci Punktu Konsultacyjnego.
Najczęściej występującymi powodami korzystania z pomocy społecznej w Piasecznie w 2024 r. były długotrwała lub ciężka choroba, ubóstwo oraz niepełnosprawność. Należy przy tym zaznaczyć, że rodzina mogła korzystać z pomocy z powodu różnych przesłanek jednocześnie (ta sama rodzina mogła być ujęta w tabeli przy kilku pozycjach). Aby uzyskać pomoc ze strony MGOPS rodzina lub osoba ubiegająca się o pomoc musi spełnić co najmniej dwie przesłanki tj. po pierwsze dochód osoby lub rodziny nie może przekroczyć kryterium ustawowego, po drugie musi wystąpić co najmniej jedna przesłanka, o której mowa w ustawie o pomocy społecznej.
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wspiera osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Dla porównania warto dodać, że powody korzystania z pomocy społecznej były podobne do występujących rok wcześniej.
W 2024 r. świadczeniami pieniężnymi objęto 509 rodzin, a niepieniężnymi 574 rodzin.
Pracę socjalną świadczono wobec 1.065 rodzin.
Program rządowy „Posiłek w szkole i w domu” obowiązuje od 1 stycznia 2024 r. i skierowany jest zarówno do dzieci, uczniów, jak i osób starszych. Składa się z trzech modułów:
pierwszy moduł to wsparcie i posiłek adresowany do dzieci i młodzieży,
drugi moduł to posiłek adresowany do osób starszych,
trzeci moduł został uregulowany w rozporządzeniu, zakłada doposażenie i poprawę standardu już działających stołówek (mających własną kuchnię i jadalnie).
W ramach tego programu pomocą objęto 446 osób.
Zasiłki celowe - 175 osób.
Obiady w jadłodajni miejskiej (os. dorosłe) - 76 osób.
Obiady w szkołach i dla dzieci do 7 roku życia (przedszkola) - 146 dzieci.
Zespół ds. pierwszego kontaktu (ZPK)
Do podstawowych zadań ZPK należy przeprowadzanie wywiadów alimentacyjnych zarówno dla potrzeb własnych jak i innych ośrodków pomocy społecznej oraz przyjmowanie wniosków o pomoc od klientów pierwszorazowych (z wyłączeniem osób bezdomnych), dokonywanie wstępnego rozeznania sytuacji dochodowej, zdrowotnej, zawodowej, mieszkaniowej i rodzinnej tych osób oraz kierowanie wniosków do poszczególnych Zespołów, a także udzielanie informacji dotyczących przepisów i uprawnień z zakresu pomocy społecznej i rejestrowanie wszystkich spraw/działań w systemie POMOST i TT Pomoc.
W 2024 r. do ZPK wpłynęło do rozpatrzenia łącznie 910 nowych spraw.
Zespół ds. usług
Do głównych zadań Zespołu do spraw Usług należy prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie przyznawania świadczeń z pomocy społecznej w postaci usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych, przyznania gorącego posiłku, skierowania do schroniska dla osób bezdomnych, skierowania do schroniska dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi oraz skierowania do Domu Pomocy Społecznej.
Usługi opiekuńcze - z tej formy wsparcia w 2024 r. skorzystało 288 osób.
Specjalistyczne usługi opiekuńcze - z tej formy wsparcia korzystało 9 osób.
Schronisko dla osób bezdomnych oraz schronisko dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi - z tej formy wsparcia skorzystało 36 osób w kryzysie bezdomności.
Pobyt w Domach Pomocy Społecznej - w 2024 r. w DPSach przebywało 99 osób.
Posiłki w Jadłodajni Miejskiej przy ul. Świętojańskiej 5a - z tej formy pomocy skorzystało 128 osób co daje 19.505 wydanych posiłków.
Fabryka Elfów - z tej formy pomocy skorzystało 50 osób.
Zespół ds. świadczeń przyznawanych decyzją (ZŚPD)
Do głównych zadań Zespołu do Spraw Świadczeń Przyznawanych Decyzją należy prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie przyznawania świadczeń pomocy społecznej zarówno finansowych jak i niefinansowych. Teren Miasta i Gminy Piaseczno jest podzielony na 9 rejonów pracy socjalnej. W 2024 r. wsparciem zespołu objętych było prawie 600 rodzin. W celu przyznania świadczeń rozpatrzono 1.459 wniosków. W Zespole przeprowadzono łącznie 1.462 wywiady środowiskowe.
Przodującym świadczeniem jest pomoc finansowa w formie zasiłków stałych - łącznie w 2024 r. z tej formy pomocy korzystało 225 osób z tego 43 osoby objęte były wsparciem w Zespole Usług, pozostałe 182 osoby to klienci ZŚPD.
Każdej rodzinie korzystającej z pomocy finansowej świadczona jest podstawowa praca socjalna, udzielane są informacje, wskazówki, pomoc w trudnych sytuacjach, pomoc w dostępie do poradnictwa prawnego (zapisy do prawnika) pomoc w dostępie do terapeuty czy psychologa. Rodziny są kierowane do udziału w akcjach społecznych, projektach i imprezach kulturalnych.
Zespół ds. pracy socjalnej
Praca socjalna jest świadczeniem niepieniężnym i zgodnie z ustawą o pomocy społecznej świadczona jest na rzecz poprawy funkcjonowania osób i rodzin w ich środowisku społecznym, ale także na rzecz zapobiegania pogorszeniu się funkcjonowania osób i rodzin.
W 2024 r. wsparciem w formie pracy socjalnej objęto 28 rodzin jak również osób prowadzących samodzielne gospodarstwa domowe. We wszystkich środowiskach, którym udzielano wsparcia wychowuje się 36 dzieci. Zawarto 15 kontraktów socjalnych w zakresie rozwiązywania trudnej sytuacji życiowej.
Zespół ds. wspierania rodziny i asysty rodzinnej
Wsparcie rodzin z dziećmi jest niezwykle ważnym elementem działalności Ośrodka. Szczególną formą wsparcia rodzin jest asysta rodzinna. Pomoc jest dedykowana rodzinom przeżywającym trudności opiekuńczo-wychowawcze, zagrożone umieszczeniem w pieczy zastępczej oraz rodzicom, których dzieci zostały już umieszczone w pieczy zastępczej. Zasadą korzystania z tej formy wsparcia jest dobrowolność.
W 2024 r. wsparciem asystentów rodziny objęto narastająco 70 rodzin, w których było 118 dzieci, ponadto 18 dzieci przebywa w pieczy zastępczej.
Zespół ds. przemocy (ZDSP)
Zespół do spraw przemocy powołano w celu przeciwdziałania przemocy w rodzinach mieszkańców rejonu, diagnozowania sytuacji i potrzeb osób dotkniętych przemocą domową.
W 2024 r. Gminny Zespół Interdyscyplinarny zakończył 195 procedury Niebieskiej Karty (w tym 136 ze względu na zakończenie przemocy w rodzinie oraz zrealizowanie indywidualnego planu pomocy, oraz 59 ze względu na brak zasadności podejmowania działań).
W przypadku rażących zaniedbań, zagrożenia zdrowia i życia, pracownicy ZDSP wraz z funkcjonariuszami Policji i pracownikami ochrony zdrowia mają prawo zabezpieczyć małoletnie dzieci i umieścić je w całodobowej placówce opiekuńczo - wychowawczej. W 2024 r. zgodnie z ww. przepisem zabezpieczono 6 dzieci.
Zespół ds. gospodarczo – administracyjnych (ZGA)
Zespół odpowiada za realizację zadań związanych z administrowaniem budynkiem będącym siedzibą M-GOPS jak również pozostałymi budynkami, lokalami, pomieszczeniami będącymi w użyczeniu.
Dział świadczeń
Zajmuje się realizacją zadań takich jak:
pomoc materialna o charakterze socjalnym dla uczniów - stypendia i zasiłki szkolne,
dodatek mieszkaniowy - skorzystało 320 rodzin,
dodatek osłonowy - wypłacono dla 573 gospodarstw domowych,
dodatek elektryczny - wypłacono w łącznej wysokości 2.000,00 zł,
refundacja VAT - w 2024 r. wypłacono 152 dodatki gazowe,
bon energetyczny - złożono 1.737 wniosków, 1.362 rozpatrzono pozytywnie.
Celem Programu finansowanego z Funduszu Solidarnościowego jest wsparcie osób z niepełnosprawnościami poprzez możliwość skorzystania z pomocy asystenta m.in. przy wykonywaniu codziennych czynności czy podejmowaniu aktywności w życiu społecznym.
W 2024 r. skorzystały 23 osoby z niepełnosprawnościami (w tym 18 osób dorosłych i 5 dzieci do 16 r.ż.).
Łącznie zrealizowano 5.862 godziny usług asystenckich. Usługi dla uczestników Programu były świadczone nieodpłatnie.
Celem Programu jest czasowe odciążenie stałych opiekunów w codziennych czynnościach związanych z opieką nad osobami z niepełnosprawnościami w stopniu znacznym. Dzięki takiemu wsparciu opiekunowie na co dzień zaangażowani w opiekę nad osobami z niepełnosprawnościami zyskują czas na odpoczynek, regenerację, czy załatwienie innych ważnych dla nich spraw.
Zadanie było w całości finansowane ze środków Funduszu Solidarnościowego.
W 2024 r. skorzystały:
w formie pobytu dziennego 20 opiekunów osób z niepełnosprawnościami (w tym 10 opiekunów osób dorosłych i 10 opiekunów dzieci do 16 r.ż.). Łącznie zrealizowano 1.785 godziny usług opieki wytchnieniowej w formie pobytu dziennego
w formie pobytu całodobowego 4 opiekunów osób dorosłych z niepełnosprawnościami. Łącznie zrealizowano 52 doby usług opieki wytchnieniowej w formie pobytu całodobowego w placówkach dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
W 2024 r. był realizowany Program: Korpus Wsparcia Seniorów - Moduł I. W ramach Programu objęto pomocą w formie usług opiekuńczych sąsiedzkich 10 środowisk (w tym 11osób w wieku 60 lat i więcej). Program był dofinansowany w 80% z budżetu państwa. Zrealizowano 992 godziny usług.
Na terenie gminy Piaseczno w 2024 r. działały 8 Zespołów Ośrodków Wsparcia oraz Stowarzyszenie "Razem Lepiej".
Kluby ZOW funkcjonowały w miejscowościach: Głosków, Gołków, Jastrzębie, Wola Gołkowska, Złotokłos, Żabieniec, Runów i Zalesie Górne.
Liczba zapisanych osób do klubów wynosiła 468 osoby.
Kluby ZOW w gminie Piaseczno w 2024 r. zrealizowały szeroką gamę działań, które miały na celu wsparcie seniorów, ich aktywizację oraz integrację. Członkowie klubów wzięli udział w warsztatach manualnych, wycieczkach, spotkaniach edukacyjnych i artystycznych, a także realizowali projekty socjalne i wspólne przedsięwzięcia. Dzięki szerokiej ofercie działań seniorzy mogli aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym i kulturalnym, poprawiając jakość swojego życia oraz integrując się z innymi osobami.
Przystań Parkowa, otwarta w sierpniu 2024 r. w Głoskowie – Letnisku, stała się kluczowym punktem aktywności społecznej i kulturalnej w regionie. Obiekt jest w pełni dostępny dla osób niepełnosprawnych i niewidomych, zapewniając wszystkim mieszkańcom komfortowe warunki do uczestniczenia w różnorodnych zajęciach. Centrum oferuje szeroki wachlarz usług – od zajęć kreatywnych i sportowych, po warsztaty edukacyjne i wydarzenia kulturalne.
W Centrum Aktywności Seniora „Przystań pod Klonami” w 2024 r. w placówce działał Dzienny Dom „Senior+” oraz filia Klubu Senior+ Piaseczno. To ośrodki wsparcia funkcjonujące w strukturze Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Piasecznie. Na koniec 2024 r. w Dziennym Domu „Senior+” na stałe przebywało 80 pensjonariuszy.
Dzienny Dom „Senior+” został utworzony w celu zapewnienia usług dla osób w wieku powyżej 60 roku życia, nieaktywnych zawodowo, samodzielnych lub z ograniczeniami w samodzielnym funkcjonowaniu, którzy ze względu na wiek, chorobę lub niepełnosprawność nie wymagają indywidualnego, stałego wsparcia opiekunów i wyrażają gotowość skorzystania z instytucjonalnego wsparcia w zakresie integracji społecznej.
Akademia Rodziny
Przedsiębiorcze Piaseczno
Masz tę moc zmienić jutro
Pracownia uśmiechu- III edycja
Razem lepiej-2024
Fabryka Elfów - II edycja
Aktywny Senior
Babski wieczór - „Projekt piękno”
Projekt poznajmy się – Międzypokoleniowe spotkanie integracyjne
Projekt Międzypokoleniowe spotkanie opłatkowe
Zatańcz ze mną
Potańcówka na Kisielu 2024
Budowanie lokalnej pamięci historycznej wśród Seniorów
Bądźmy bezpieczni
fot. Hanna Jadłowska
Działania Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej z zakresu wspierania rodziny dotyczyły również kontynuacji pomocy obywatelom Ukrainy. Wsparcie realizowane w ramach ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, realizowano z Funduszu Pomocy.
Świadczenia pieniężne i niepieniężne, na zasadach i w trybie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej realizowano wsparcie dla osób z Ukrainy. Pomoc dla obywateli Ukrainy w 2024 r. udzielona w ramach Funduszu Pomocy wyniosła łącznie 136.204,27 zł.
Pomoc w postaci jednorazowego świadczenia pieniężnego w wysokości 300 zł na osobę, przeznaczonego na utrzymanie, w szczególności na pokrycie wydatków na żywność, odzież, obuwie, środki higieny osobistej oraz opłaty mieszkaniowe - w 2024 r. wypłacono świadczenie dla 186 obywateli Ukrainy na łączną kwotę 55.800,00 zł.
Zespół pracy socjalnej w zakresie swoich obowiązków podejmował współpracę z osobami, które na terenie Polski opiekowały się małoletnimi obywatelami Ukrainy, którzy po wybuchu wojny uzyskali schronienie w Polsce jednocześnie przebywając w RP bez swoich opiekunów prawnych. Opiekunami tymczasowymi byli głównie Ukraińcy, ale również Polacy, którzy dawali schronienie i opiekę ukraińskim dzieciom. Do tutejszego Ośrodka w 2024 r. wpłynęły postanowienia Sądu dotyczące opiekuna tymczasowego, w których 18 osób dorosłych wnioskowało o opiekę nad 25 dzieci. Jednocześnie w dalszym ciągu udzielano wsparcia osobom, które były opiekunami tymczasowymi na podstawie postanowień Sądu z lat wcześniejszych.
Dofinansowanie pomocy materialnej uczniom z Ukrainy - stypendia i zasiłki szkolne.
Ochrona zdrowia to sektor, który często nie charakteryzuje się wysokimi wydatkami, ale pomimo tego, zakres realizowanych zadań pozostaje zróżnicowany. Podstawowe obowiązki miasta w tym zakresie zostały zawarte w ustawie o samorządzie gminnym, która wskazuje, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych miasta, wśród których uwzględnia się m.in. sprawy ochrony zdrowia. Jednakże szczegółowe kompetencje określają także inne akty prawne, w szczególności ustawy, które dotyczą przedsięwzięć związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniem narkomanii.
Corocznym przedsięwzięciem realizowanym przez miasto były zadania określone w ramach programu rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii. W założeniu uwzględniał on tworzenie warunków przeciwdziałających problemom związanym z uzależnieniami i przemocą w rodzinie, a także działania na rzecz ograniczenia dostępności do alkoholu oraz profilaktykę uzależnień zarówno wśród dzieci, młodzieży, jak i dorosłych.
Łączne wydatki w ochronie zdrowia w 2024 r. wyniosły ponad 4,5 mln zł, w tym najwyższą kwotę wydatkowano w zakresie przedsięwzięć dotyczących profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. W głównej mierze skupiały się one na zwiększeniu dostępności do instytucji wspomagających proces leczenia oraz rehabilitacji osób nadużywających substancji psychoaktywnych i ich rodzin a także na poprawie skoordynowanych działań profilaktycznych, informacyjnych, edukacyjnych i szkoleniowych.
Działania prozdrowotne
Na terenie gminy zrealizowano następujące programy zdrowotne:
„Leczenie niepłodności metodą zapłodnienia pozaustrojowego dla mieszkańców gminy Piaseczno”
Na ten cel zaplanowano 100.000,00 zł rocznie. Do programu przystąpiła 1 para, która została zakwalifikowana i rozpoczęła proces medyczny. Wykorzystano 4.421,00 zł,
Profilaktyka kleszczowego zapalenia mózgu
realizowana dla mieszkańców gminy Piaseczno od 12-go miesiąca życia. Na ten cel zaplanowano 270.000 zł. W trakcie programu podano 849 dawek szczepionki. Poniesione łączne koszty wyniosły 225.788,47 zł.
pozostałe Działania
Umożliwienie przeprowadzenia badań mammograficznych
- poprzez użyczenie miejsca postoju mammobusu i poniesienie kosztu prądu (4 razy stacjonował mammobus na parkingu przy ul. Sierakowskiego).
Zapewnienie mieszkańcom gminy Piaseczno opieki żłobkowej dla dzieci do lat trzech
- opieka nad dziećmi od 1 do 3 r.ż. była realizowana za pośrednictwem żłobków prywatnych, Gmina współfinansowała miejsca. Jesienią 2021 r. rozstrzygnięto konkurs na 3 lata (2022-2024), na rok 2024 dofinansowanie Gminy uzyskało 6 prywatnych placówek, położonych w różnych rejonach gminy. W 2024 r. zapewniono mieszkańcom 240 miejsc. Kwota współfinansowania przeznaczona ze środków Gminy w 2024 r. to 1.800.000,00 zł, a koszt ponoszony przez rodzica lub opiekuna prawnego to 500 zł plus koszt wyżywienia dziecka zgodnie z obecnością w danym miesiącu. Wykorzystano: 1.718.950,00 zł.
Dotacja celowa dla Powiatu Piaseczyńskiego – transport osób niepełnosprawnych
- pomoc finansowa w formie dotacji celowej na zadanie pn.: „Transport indywidualny dostosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych na terenie powiatu piaseczyńskiego – „od drzwi do drzwi”. Udzielona przez Gminę pomoc finansowa została wykorzystana na organizację, koordynację i realizację usługi transportu indywidualnego dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami na terenie powiatu piaseczyńskiego.
Dotacja: 160.000,00 zł. Wykorzystano: 133.274,80 zł.
Na rzecz ochrony zdrowia w 2024 r. podjęte zostały również inne działania obejmujące współpracę z organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu kontynuowano realizację zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej.
Dokładniejszy opis zadań zrealizowanych w ramach pożytku publicznego znajduje się w części raportu dotyczącej Współpracy z NGO.